حبيبى يا رسول الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حرب المبادىء...كلاكيت رابع مره

حرب المبادىء...كلاكيت رابع مره Empty حرب المبادىء...كلاكيت رابع مره

مُساهمة من طرف fares_al_sonaa20 الأربعاء مارس 14, 2012 9:56 am

اتكلمنا فى المقال اللى فات ...عن النصيب ....بس خلينى اقولك
النصيب الوحيد الي هيجيلك هو الي على مستواك انت ، والي انت مستعد ليه ، الا في حالتين اوتلاتة ان ربنا يختار انك تبقى نبي ، وديه حاجة مش هتحصل تاني بعد الرسول صلى الله عليه وسلم ، او انك تبقى الشيطان وملكش توبة او ان ربنا يختارك لمكان معين وبرضه هتلاقي نفسك مهيىء للمكان ده قبل ماتوصله، انت لما جيت الدنيا اتقطع الحبل وبقيت لوحدك محدش معاك والي معاك بيتغيروا لحد ماتلاقي الدنيا كلها مختلفة حواليك ، وفي الاخر بتلاقي نفسك لوحدك وناس تانية بتتولد وناس تانية بتموت ، وناس تانية بتموت قبل ماتموت وناس تانية بتموت وهي عايشة اكتر منك .. ببساطة لانك ميت ، وديه الفكرة التانية من المشكلة ، فكرة التناقض ، انك بتعمل حاجات وبتفكر عكسها ، انك بتفكر في حاجات وبتتصرف بشكل مختلف تماما ، تلاقي واحدة بتطالب بمنع التحرش في مصر وفي نفس الوقت تلاقيها لابسه هدوم تقريبا هدوم وبتقول انها من حقها تلبس الي هي عايزاه والمشكلة مشكلة المتحرش انه بيبص اصله عنده مرض الكومترى وعنده مشكلة نفسية بسبب البلالايكا لكن انها سبب لكده مش ممكن !!، او اب ينزل بنته باي هدوم ويقول انا واثق فيها ، او بنت تكلم ولاد وتقول قال الله وقال الرسول ، ، التناقض انك تتصرف بطريقة معينة في موقف معين بافكار معينة ملهاش اصل او عقيدة او اساس ، او حتى ليها وانت مش عارفها ، وبنرجع تاني للجاهلية ومبدأ "الاباء والأولون"، وبندافع عن افكار ضعيفة وسلوكيات غلط وبنستموت علشان نوصل الجهل بتاعنا لناس تانية علشان نعيش كلنا في جهل مدقع ... وبعد كده بنستنى اثار ده ونكتشف بعد عمر طويل ، ممممممم انا مكنتش اعرف او انا فهمت غلط . بس بعد مايكون افكارك وصلت لناس كتير واذتهم واستخدمتها انت شخصيا في حياتك واكتشفت في الاخر انك كنت بتعيش الوهم المبني على اوهام كتيرة اوي ملهاش اساس .. وان لعبتك خلصت ويومك جيه ..
***التناقض والايمان بالنصيب بالشكل ده سبب عبقري لأي حد عايز يعيش حياة ملهاش مقاييس حياة بائسة، ومن هنا بنوصل لفكرة الاستعداد ، والي منها بنبدأ نجهز نفسنا اننا نستعد لأي فرصة في ايدينا او لسة مجتش مجرد اننا نستعد ليها ، وده بيحصل عن طريق:
***اولا اعادة تقييم لطريقة تفكيرك ، لو انت ماشي عكس الناس ساعات بيبقى الناس عندهم حق فلو انت مش بتذاكر علشان مبتحبش المذاكرة فساعتها عيد تقييم حياتك ، لو انتي لابسة او مش لابسة حجاب ، عيدي تقييم حياتك لحد ماتعرفي الحق فين بشرط انه يكون مبني على اقتناع تام واساس سليم (ديني)، لو انت فاشل واكتشفت انك بطنك كبرت وبترجع البيت حاطط جرنال تحت ايدك والايد التاني ماسك بيها شنطة فيها موز وراجع البيت مشي فعيد تقييم حياتك ، ولو انت بتقرى المقالة ديه عيد تقييم حياتك
***ثانيا ، لما تقدر فعلا انك تعييد تقييم حياتك ، فده وقت بداية انك تكبر عضلاتك وتجهز نفسك لحياة جديدة ، وده بيحصل انك بعد ماتصفي الافكار السلبية وتتخلص منها واحدة ورا التانية وترمي المعتقادات الي كنت قافش فيها طول عمرك ، تبدأ تعتمد معتقدات جديدة وافكار جديدة هتفيدك في حياتك ، وتبدأ تشوف الناس الي نجحوا كانوا بيفكروا ازاي ، مهما كانت طريقتهم مختلفة عنك ، فخليك لطيف وجرب تغير طريقتك لان احتمال كبير تكون انت السبب مش النصيب ولا الدنيا ولا الناس .. ولا حتى انا..
***بكل صراحه و بساطه.....لو عايز حاجة تجيلك لازم تكون مستعد ليها وعلشان تستعد لازم انك تطلبها وتروح ناحيتها علشان تشوفك .. ديه الدنيا ، لإيما تعيشها بدماغك او تستنى حد يحركك
ا***شكرا جزيلا ياللى قريت المقال لحد اخرو.............بجد عاجز عن الشكر
فارس السنه
غفر الله له

fares_al_sonaa20

- مواضيع مماثلة